Zeist heeft ’t allemaal

1 september 2016
tekst: Fons Pennings, foto: Kees Linnenbank
 

Het ligt de Zeistenaren voor in de mond: “Er staat zoveel leeg in Zeist, ’t is verschrikkelijk!” Als ik dan door het centrum fiets vallen mij de levenloze gaten van leegstaande winkels natuurlijk ook op, aan één kant omdat leeg toch altijd iets troosteloos heeft, maar vooral vanwege de armoedige staat waarin de panden erbij staan. Wat zou het schelen als vertrekkende winkeliers hun naamborden en reclame-uitingen mee zouden nemen en als de pandeigenaren aan de straatkant wat moeite zouden doen om het etalage beeld wat op te krikken, zoals bij V&D is gebeurd.

Maar eigenlijk kijk ik zelden op die manier naar Zeist. Er zijn twee redenen om naar het centrum te gaan: om iets te kopen of om wat te gaan eten of drinken. Met dat laatste is het wel goed gesteld. Koffietentjes, terrasjes en eetgelegenheid zijn er in alle soorten en maten in het centrum. Maar ook voor mijn koopwensen kan ik eigenlijk altijd terecht in Zeist.

Alle basis zaken kun je prima vinden in het centrum. Supermarkten genoeg en ook de specialistische slager en bakker zijn er nog, springlevend en vernieuwend! Bakkerij Neplenbroek start in september met verkoop van verse broodjes op zondagochtend. In Frankrijk heel normaal, maar waar vind je dat in Nederland?
Telkens als er een modeketen omvalt, reageren we met z’n allen ontzet. Maar per saldo zijn er in Zeist nu tien modewinkels minder en nog zeventig over. In alle stijlen en prijsklassen. Dat is geen armoe door leegstand, maar een luxeprobleem.
Ook zijn er vijftig! kappers in heel Zeist en zes brilspecialisten in het centrum. Keuze genoeg, zou je zeggen.

Maar wat Zeist echt onderscheidt van een regio-leegloop-dorp zijn de speciaalzaken. Mensen komen uit een ruime cirkel rond Zeist naar Heger en van de Berg, specialist in kunstschildermaterialen, maar ook naar Hokus Pokus voor feestartikelen of de Muziekwinkel. GameMania is elke zondag open, omdat de liefhebber deze winkel weet te vinden. Sunny Camp en Sport 2000 coveren samen echt alle wensen van de sportende Zeistenaar, maar voor de op maat gevormde skischoen van Sunny Camp komen klanten uit de hele provincie en verder.
Afgelopen winter kwam ik oude Hi8 videobandjes tegen met beelden van de kinderen toen ze klein waren. Poelsma Best in Beeld maakte daar mooie dvd’s van. Dankzij Karo Stoffen en Geur & Kleur kun je naaien, breien  haken zoveel je wilt. De Zeister kerkgangers kopen passende hoeden bij Aliëlle Hoeden.
Mijn oom schrijft nog steeds het liefst met een vulpen. Hem heb ik naar Bruzetta gestuurd. Daar hebben ze een keuze, die je bijna nergens meer vindt. En zo kun je wel doorgaan.

Landelijk krimpt het aantal winkels met twintig procent, in Zeist ook. Dat betekent dat er gaten vallen, die snel gevuld moet worden, maar echte leegstand begint pas als je, de voor jou belangrijke zaken niet meer kunt kopen. En dat is in Zeist echt niet het geval.
De centrumwinkeliers hebben daarom terecht gekozen voor de slogan Zeist heeft ’t Allemaal. Zo is ’t maar net.

Reacties

Is de leuze "Leuk in Zeist" nu vervangen? De volgende zin is natuurlijk baarlijke nonsense:
"maar echte leegstand begint pas als je, de voor jou belangrijke zaken niet meer kunt kopen"

Op veel terreinen is in Zeist van alles te koop, behalve op dat van muziek.
Ooit waren er op de Slotlaan twee prima platenwinkels, waar je bijna ieder muziekgenre kon aantreffen. Voorgoed verleden tijd. Gelukkig zijn er in Utrecht nog wel diverse winkels waar je cd's en lp's kunt kopen.

Voeg een reactie toe

Plain text

  • HTML tags zijn niet toegestaan.
  • Website-adressen en emailadressen worden automatisch omgezet in een link.
  • Regels en paragrafen breken automatisch af.