Skip to main content

Bezoek aan 9e Festival Jazz on the Sofa

Concert van Jazz on the Sofa op de zolder van de Vrije Hogeschool in Zeist

Maarten bezocht twee voorstellingen van het Festival Jazz on the Sofa. Er traden op zes locaties rond Slot Zeist musici op die jazz verbonden met muziektradities uit diverse windstreken. Het thema van het festival was daarmee "Jazz goes global". Maarten genoot van Jazz meets Tango en Gipsy Jazz.

19 oktober 2025

tekst: Maarten Bos

De redactie van het Zeistermagazine ontving een perskaart voor (en daarmee gratis toegang tot) de 9e editie van het Zeister Festival Jazz on the Sofa. Best wel een buitenkansje, want normaal gesproken is een passe partout voor het evenement niet goedkoop. Op dit festival zijn dan ook topmusici actief. Ik maakte gebruik van die kaart en bezocht Jazz on the Sofa op zondag 12 oktober. 

Festival Jazz on the Sofa heeft een opzet die enigszins te vergelijken is met Gluren bij de Buren of Struinen door de Tuinen. Op 6 (deels particuliere) locaties op loopafstand van elkaar vinden 6 concerten plaats. Tussen de uitvoeringen is een pauze van een half uur. Op iedere plek wordt dezelfde uitvoering drie keer gespeeld. Als bezoeker kun je maar een aantal concerten bijwonen. Er moeten dus keuzes gemaakt worden. Kees Klokman, ook columnist van het Zeistermagazine, noemde vorig jaar deze opzet ‘ijzersterk’. 

Intiem
Op de zes locaties, in en rondom Slot Zeist, waren dit keer podia gebouwd die plaats boden aan een intiem concert van de musici. De zes plekken lagen op loopafstand van elkaar: de Bovenzaal van Slot Zeist, drie huiskamers in de buurt, de Vrije Hogeschool Zeist en het gebouw van Van Tellingen Interieurs (een van de sponsors). De concerten duurden 30 minuten en startten op elke locatie om 15:00, 16:00 en 17:00 uur. Het café in de Orangerie van Slot Zeist fungeerde daarbij als festivalhart en was de hele middag en zelfs tot 20 uur s avonds, open. Een mooie constructie.

Ik weet eigenlijk vrijwel niets van jazz maar ik had wel vooraf gelezen dat organisator en fluitist Mark Lotz musici zou laten optreden die jazz verbonden met muziektradities uit diverse windstreken. Het thema van het festival was daarmee "Jazz goes global". Ik liet mijn keuze vervolgens bepalen door de muziek uit een bepaalde regio zoals die gekoppeld werd aan de jazz. Want van muziek uit verschillende delen van de wereld, wereldmuziek, weet ik wel iets. 

Twee concerten 
Omdat ik om 17 uur 30 een eetafspraak had in Utrecht had ik, reiziger met het openbaar vervoer, maar tijd voor het bijwonen van twee concerten. Ik koos voor: 

Ad Colen & Margreet Markerink - Jazz meets tango - om 15 uur in een huiskamer aan de Kersbergerlaan 26. 

Het Zeistermagazine schreef eerder over hen: "Jazzsaxofonist Ad Colen en pianiste Margreet Markerink delen hun passie voor de tango. In 2023 namen ze het album Tales of a Blue Heart op, met zowel originele composities van beiden als eigen arrangementen van stukken van de legendarische Astor Piazzolla. Laat je betoveren door de melancholie en vreugde die in hun combinatie van jazz en tango klinken".

En voor:

Mozes Rosenberg & Anton Goudsmit - Gipsy jazz - om 16 uur in het gebouw van van Tellingen Interieurs aan de Waterigeweg 2.

Over hen meldde het Zeistermagazine eerder: "Twee Nederlandse topgitaristen die ieder al decennia wereldwijd geweldige optredens neerzetten. Mozes Rosenberg is een van de grote virtuozen in de Europese gipsy-jazztraditie en Anton Goudsmit duikt overal op dankzij zijn creatieve en uitbundige aanpak. Eigen werk, gipsy- en jazzstandards, blues en ballades smelten samen in de elektrische gitaar van Anton en de akoestische gitaar van Mozes".

euk die vooraankondigingen, maar hoe bevielen beide concerten mij nu zelf? Een klein verslag van deze zondagmiddag. 

Allereerst trok ik naar de Kersbergerlaan. Ik vind de omgeving daar rond Slot Zeist altijd prachtig. Ik vertoef hier graag en wandel er weleens. Ik betrad om 14 uur 45 het pand waar het huiskamerconcert ging plaatsvinden. Bij binnenkomst bleek mijn naam op de gastenlijst te staan. Mooi. Ik koos een zitplaats en wachtte vol verwachting op het begin van deze eerste uitvoering. Langzamerhand stroomde de ruimte vol en om klokslag 15 uur begonnen de musici aan het concert.

Jazz meets tango
Margreet Markerink en Ad Colen speelden vier eigen composities en 1 werk van Astor Piazzolla. De sfeer was uitstekend want deze huiskamer was uiterst intiem en knus. Prachtig ingericht ook. Mooie akoestiek. Er werd geconcentreerd geluisterd.

Het duo begon met "En Route". Margreet startte op de piano en Ad viel steeds in met de saxofoon. Het eerste (eigen) stuk was afwisselend ritmisch en melancholiek. Jazzmuziek maar met duidelijke invloed van tango.

Het tweede muziekstuk was een eigen versie van een Piazzolla compositie. Ik luisterde nu naar wat ik met een ongeoefend oor pure jazzmuziek zou noemen. Maar dan ook weer afgewisseld met gevoelige en rustige tangomuziek. Die afwisseling van muzikale invloeden keerde gedurende het hele concert terug. 

Margreet: "Ons derde stuk brengt ons naar zomers Zuid-Frankrijk en is een eigen compositie. Dit werk is heel rustig en volgt op onze eerste twee vooral ritmische uitvoeringen". Ik vond het prachtige, melodieuze muziek in een mooi jazzjasje.

Nog twee werken volgden. Het vierde werk was geschreven door Ad en kende sterke blues-invloeden. Ad begon solo op de saxofoon en Margreet viel later in. Een experimentele compositie vond ik het. 

En dan de finale. Nu weer een rustig stuk. Wat het duo nu speelde was geïnspireerd door Portugal en heel gevoelig van toon. Ad: "Als wij moeilijkere werken spelen willen we dat weleens afwisselen met een tangohit". Margreet: "Maar nu doen we dat niet. Ik denk dat de toehoorders deze compositie zeker zullen waarderen". Ik vond deze finale in elk geval prachtig.

In zijn geheel een heel geslaagd concert dat de bezoekers op  waarde wisten te schatten. Er werd nog nagesproken. Er konden CD's worden gekocht. 

Merel
Ik werd aan de Kersbergerlaan ontvangen door de jonge Merel Spruit. Haar ouders bewonen het huis waar het jazz-tangoconcert was. Zij, haar zus Saskia, haar schoonzus en neef maakten de uitvoering mogelijk door het geheel te faciliteren. Zo zetten zij de stoelen neer en zorgden voor consumpties. Merel: "Mijn ouders stellen hun woning al jaren vrijwillig ter beschikking voor het festival omdat ze het gezellig vinden zoveel mensen te ontvangen en daarnaast prachtige muziek te laten weerklinken in hun eigen huis. Het is ieder jaar weer een succes. Mijn ouders zetten zich geheel belangeloos in. We hopen ook altijd dat er verbinding ontstaat tussen de verschillende bezoekers. Na afloop van de concerten op dit festival praten de luisteraars steeds nog even na met de musici en soms gaan festivalgangers gezamenlijk naar de volgende locatie. Verbinding is ook een van de doelen van Jazz on the Sofa".

Gipsy Jazz
Ik begaf me vervolgens naar de Waterigeweg 2, om de hoek bij de Kersbergerlaan, om het Gypsy Jazz concert bij te wonen. Deze uitvoering vond plaats in het bedrijf van Van Tellingen Interieurs. 

De ruimte hier was veel groter dan de eerdere huiskamer en bovendien gevuld met vele prachtige meubels. Ik was nooit eerder in de showrooms van Van Tellingen geweest en was erg onder de indruk. Hoe zou een uitvoering in dit sfeervolle en ruime decor uitvallen? Ik ging er eens goed voor zitten.

Mozes Rosenberg en Anton Goudsmit waren dus de gitaristen. Zij staan bekend als virtuoze musici. Langzaamaan raakten de showrooms geheel gevuld (er zaten zelfs mensen op de grond) en om 16 uur begon het concert. 

Voor mij was deze tweede voorstelling genietbaarder dan de eerste. Dat komt omdat ik meer vertrouwd ben met het luisteren naar gitaarmuziek. Ik vind de gitaar een zeer mooi instrument. 

Mozes en Anton werden door de organisatie nauwelijks aangekondigd want, zo werd gezegd, "hun muziek spreekt voor zichzelf". Het eerste muziekstuk duurde niet lang en was heel rustig en melodieus. In het tweede werk weerklonk een thema van Concerto d'Aranjuez van Rodriguez en dat dan in een wat jazzy uitvoering. Hier kon ik echt van genieten. Na het begin volgde een mooie jazzimprovisatie op de Spaanse muziek. Na afloop van dit muziekstuk volgde een ovationeel applaus.

Django Reinhardt
Mozes nam vervolgens het woord en vertelde dat hij opgegroeid is en speelt in de traditie van de Gypsy Jazz en Django Reinhardt. Mozes behoort natuurlijk tot de familie van de Rosenbergs (van het Rosenberg Trio bijvoorbeeld) en de muziek daarvan is hem naar eigen zeggen "met de paplepel ingegoten". "Anton", zo legde Mozes uit, "is een heel andere musicus met een geheel andere achtergrond maar als wij samen spelen vormt dat toch een heel goed geheel". Anton: "Ik heb grote bewondering voor de stijl en muzikale prestaties van Mozes. Het is allemaal zo soepel". Een derde stuk volgde en alles wat eerder over de gitaristen gezegd werd, werd bewaarheid. Ik had het gevoel naar een topconcert te luisteren. Indrukwekkend.

De uitvoering werd afgesloten met nog twee verdere werken. Om 16:35 uur volgde opnieuw een ovatie van het publiek. Na afloop zeiden verschillende toeschouwers tegen Anton: "Wat een prachtige arrangementen".

Zo werd het een middag met groot luisterplezier ook voor de toehoorder met weinig ervaring met jazz. Ik hield nog een klein beetje tijd over om naar de Orangerie bij Slot Zeist te gaan. Even sfeer proeven.

Orangerie
In de Orangerie werd ik op de hoogte gebracht van ervaringen van bezoekers bij andere concerten dan die ik had bezocht. Een vrouw vertelde mij dat ze erg had genoten van Jazz meets Brazil. Zij zei: "Dat concert werd uitgevoerd door het Nederlands-Braziliaanse duo Fleurine en Elizabeth Fadel. Plaats van handeling was een huis aan de Henriette van Lijndenlaan. Interessant vond ik dat ik ter plekke ontdekte dat het hier om de woning van wethouder Laura Hoogstraten ging. Ik vond het erg leuk dat zij als GroenLinks-wethouder van onder meer Kunst en Cultuur zich zo persoonlijk inzette voor dit cultureel evenement". Ja, dat is zeker een compliment waard.

Beschrijving
Lees een beschrijving van de andere vier muziekgezelschappen van 12 oktober terug in het Zeistermagazine van 27 september 2025 en verkrijg meer informatie via: www.jazzonthesofa.nl

Stichting JAW-Z
Festival Jazz on the Sofa wordt georganiseerd door JAW-Z (Jazz and World Music-Zeist). JAW-Z is opgericht om activiteiten in jazz en wereldmuziek in en rondom Zeist te ondersteunen. Een kennis van mij die in Vollenhove woont bezoekt trouw iedere maand VOLfest in 't Volle Hof en is daar zeer over te spreken. Dat is een verdere aanbeveling. Mooi dat dit in Zeist bestaat.

foto boven: Milou Dijkstra; foto's onder: Maarten Bos
 

Bijdrage

 


Kees bezocht Jazz on the Sofa vorig jaar: 
Het best bewaarde geheim van Zeist


Maarten schreef eerder: 
Kees Linnenbank werkt aan docudrama over Figi

Opening van de oude theaterzaal van Figi in Zeist in 1925


Volgende bijdrage: 
Honderd jaar theater in Figi

 

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.